X
تبلیغات
رایتل
مناظره امام صادق علیه ‏السلام با طبیب هندی - کوثـر ولایـت کوثـر ولایـت

کوثـر ولایـت

فعالیت های هنری ، فرهنگی و مذهبی

مناظره امام صادق علیه ‏السلام با طبیب هندی

مناظره امام صادق (علیه السلام) با طبیب هندی
را بخوانید و لذت ببرید .


100-584.jpg












مجادلة طبّی خواندنی

امام صادق(علیه السلام) با یک طبیب هندی

ربیع حاجب می‌گوید : روزی طبیبی هندی در مجلس منصور کتاب طب می‌خواند ، در حالی که حضرت امام جعقر صادق (علیه السلام) در آنجا حضور داشت . چون از قرائت مسائل طب فراغت یافت، به امام جعقر صادق (علیه السلام) گفت: دوست داری از دانش خود به تو بیاموزم؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود : « نه ، زیرا آنچه من می‌دانم از دانش تو بهتر است . »  طبیب پرسید : تو از طب چه می‌دانی ؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود : « من حرارت را با سردی و سردی را با گرمی ، رطوبت را با خشکی و خشکی را با رطوبت درمان می‌کنم و مسئلة تندرستی را به خدا وا می‌گذارم و برای تندرستی دستور پیامبراکرم (صل الله علیه و آله) را به کار می‌برم که فرمود : « شکم ، خانة درد است و پرهیز، درمان هر دردی است و تن را به آنچه خوی گرفته ، باید عادت داد . »

طبیب گفت: طبّ جز این چیزی نیست . امام فرمود : « می‌پنداری که من این دستورها را از کتاب‌های بهداشتی یاد گرفته‌ام ؟ طبیب گفت : آری ، امام فرمود : من اینها را از خدا فرا گرفته‌ام . تو بگو من از جهت بهداشت داناترم یا تو ؟ طبیب گفت : البتّه من . امام صادق (علیه السلام) فرمود : اگر این چنین است من از تو پرسش‌هایی می‌پرسم ، تو پاسخ بده . طبیب گفت : بپرس .

امام صادق (علیه السلام) پرسش‌های زیر را از طبیب هندی پرسیدند :

چرا جمجمة سر چند قطعه است ؟

چرا موی سر بالای آن است ؟

چرا پیشانی مو ندارد ؟


تصاویر زیباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

چرا در پیشانی ، خطوط و چین وجود دارد ؟

چرا ابرو بالای چشم است ؟

چرا دو چشم ، مانند بادام است ؟

چرا بینی میان چشم‌ هاست ؟

چرا سوراخ بینی در زیر آن است ؟

چرا لب و سبیل بالای دهان است ؟

چرا مردان ریش دارند ؟

چرا دندان پیشین ، تیزتر و دندان آسیاب ، پهن و دندان بادام شکن ، بلند است ؟

چرا کف دست‌ ها مو ندارد ؟

چرا ناخن و مو جان ندارند ؟

چرا قلب مانند صنوبر است ؟

چرا شُش دو تکّه است و در جای خود حرکت می‌کند ؟

چرا کبد (جگر) خمیده است ؟

چرا دو زانو به طرف پشت خم و تا می‌گردند ؟

چرا گام‌ های پا میان تهی است ؟

طبیب هندی در پاسخ به تمامی پرسش‌های بالا گفت : نمی‌دانم .

امام صادق (علیه السلام) فرمود : من علّت اینها را می‌دانم . طبیب گفت : بیان کن .

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود :

ـ جمجمه به دلیل اینکه میان تهی است ، از چند قطعه ، آفریده شده است و اگر قطعه قطعه نبود ، ویران می‌شد ، بنابراین چون چند قطعه است ، دیرتر می‌شکند .

ـ مو در قسمت بالای سر است ، چون از ریشة آن روغن به مغز می‌رسد و از سر موها که سوراخ است ، بخارها بیرون می‌رود و سرما و گرمایی که به مغز وارد می‌شود ، دفع می‌شود .
ـ پیشانی مو ندارد ،  برای آنکه روشنایی به چشم برسد .

ـ خطّ و چین پیشانی نیز عرقی را که از سر می‌ریزد ،  نگه می‌دارد تا وارد چشم‌ها نشود و انسان بتواند آن را پاک کند ، مانند رودخانه‌ها که آب‌های روی زمین را نگهداری می‌کنند .
ـ ابروها بالای دو چشم قرار دارند تا نور به اندازة کافی به آنها برسد . ای طبیب ، نمی‌بینی وقتی شدّت نور زیاد است ، دست خود را بالای چشم‌ها می‌گیری تا روشنی به مقدار کافی به چشم‌ هایت برسد و از زیادی آن پیشگیری کند ؟ !

ـ بینی بین دو چشم قرار دارد تا روشنایی را بین آنها به طور مساوی تقسیم کند .
ـ چشم‌ ها شکل بادام هستند تا میل دوا در آن فرو برود و بیرون آید . اگر چشم چهار گوش یا گرد بود ، میل در آن به درستی وارد نمی‌شد و دوا به همه جای آن نمی‌ رسید و بیماری چشم درمان نمی‌شد .
ـ خداوند سوارخ بینی را در زیر آن آفرید تا فضولات مغز از آن پایین بیاید و بو از آن بالا رود . اگر سوراخ بینی در بالا بود ، نه فضولات از آن پایین می‌آمد و نه بوی چیزی را در می‌یافت .

ـ سبیل و لب را بالای دهان آفرید ، تا فضولاتی را که از مغز پایین می‌آید ، نگه دارد و خوراک و آشامیدنی به آن آلوده نگردد و آدمی بتواند آنها را از آلودگی پاک کند .

ـ برای مردان محاسن (ریش) را آفرید تا نیازی به پوشاندن سر نداشته باشند و مرد و زن از یکدیگر مشخّص شوند .

ـ دندان‌ های پیشین را تیز آفرید تا گزیدن آسان گردد و دندان‌های آسیاب را برای خرد کردن غذا پهن آفرید ، و دندان نیش را بلند آفرید تا دندان‌های آسیاب را مانند ستونی که در بنا به کار می‌رود ، استوار کند . 

ـ دو کف دست را بی‌ مو آفرید تا لمس کردن با آنها صورت گیرد . اگر کف دست مو داشت ، وقتی انسان به چیزی دست می‌کشید به خوبی آن را حس نمی‌کرد .

ـ مو و ناخن را بی جان آفرید ، چون بلند شدن آنها زشت و کوتاه کردن آنها زیباست . اگر جان داشتند ، بریدن آنها همراه با درد زیادی بود .

ـ قلب را مانند صنوبر ساخت ، چون وارونه است . سر آن را باریک قرار داد تا در ریه‌ها در آید و از باد زدن ، ریه خنک شود .

ـ کبد را خمیده آفرید تا شکم را سنگین کند و آن را فشار دهد تا بخارهای آن بیرون رود .
ـ خم شدن زانو را به طرف عقب قرار داد تا انسان به جهت پیش روی خود راه رود و به همین علّت حرکات وی میانه است و اگر چنین نبود ، در راه رفتن می‌افتاد .

ـ پا را از سمت زیر و دو سوی آن ، میان باریک ساخت ، برای آنکه اگر همة پا بر روی زمین قرار می‌گرفت ، مانند سنگ آسیاب سنگین می‌شد . سنگ آسیاب چون بر سر گردی خود باشد ، کودکی آن را بر می‌گرداند و هر گاه بر روی زمین بیفتد ، مردی قوی به سختی می‌تواند آن را بلند کند . »
آن طبیب هندی گفت : اینها را از کجا آموخته‌ای ؟
امام صادق (علیه السلام) فرمود : « از پدرانم و ایشان از پیامبراسلام (صل الله علیه و آله) و او از جبرئیل ، امین وحی و او از پروردگار که مصالح همة اجسام را می‌داند . »  طبیب در آن وقت مسلمان شد و گفت : تو داناترین مردم روزگاری .

راستی چه شگفت‌ انگیز است که حضرت امام صادق (علیه السلام)  بدون در دست داشتن ابزار امروزی که وسیلة شناخت درون و برون انسانند ، در گوشه‌ای از شهر « مدینه »  برای یک طبیب هندی ،  شگفتی‌ های خلقت انسان را با دلایل محکم  بیان می‌فرماید .

تاریخ ارسال : یکشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1393 01:43 ب.ظ | نویسنده: علیرضا | چاپ مطلب

(12)

یکشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 07:29 ب.ظ
مرسی لینکتون کردم منو با اسم
عشـــ♥ ــقـــܢܢ امـــآܢܢ رضــــآ
لینک کنید بازم سر بزنید خوشحال میشم
امتیاز: 0 0
پاسخ:
ممنونم از حضورتون .
شما که آدرس نگذاشتید .
چادرخاکی
یکشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 09:40 ب.ظ
پیامبر صلى‏الله‏علیه‏ و‏آله:

«اَوَّلُ ما یوضَعُ فى میزانِ العَبدِ یَومَ القیامَةِ حُسنُ خُلقِهِ»

نخستین چیزى که روز قیامت در ترازوى اعمال بنده گذاشته مى‏شود، اخلاق خوب اوست.
قرب الإسناد، ص 46، ح 149
امتیاز: 0 0
http://chadorkhaki2.blogfa.com/
پاسخ:
سلام بزرگوار
مننونم از حدیث زیباتون .
جواد
دوشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 05:13 ب.ظ
سلام وبلاگ زیبایی دارین . خوشحال میشم به منم سر بزنید.
امتیاز: 0 0
http://www.nedayeeshgh1.blogfa.com
پاسخ:
با سلام به شما دوست گرامی
از حضور سبزتون به وبم ممنونم .
جواد
دوشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 08:16 ب.ظ
سلام با افتخار لینک شدین از حضورتان ممنونم امیدوارم هر چند وقت سری بزنین.
امتیاز: 0 0
http://www.nedayeeshgh1.blogfa.com
علیرضا
دوشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 08:57 ب.ظ
قالَتْ فاطِمَهُ الزَّهْراء ( سلام الله علیها) : وَهُوَ الإمامُ الرَبّانى، وَالْهَیْکَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَهُ الاْطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَهُ دائِرَهِ الإمامَهِ .
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در تعریف امام علىّ (علیه السلام) فرمودند :
او پیشوائى الهى و ربّانى است ، تجسّم نور و روشنائى است ، مرکز توجّه تمامى موجودات و عارفان است ، فرزندى پاک از خانواده پاکان مى باشد ، گوینده اى حقّ گو و هدایتگر است ، او مرکز و محور امامت و رهبریّت است .
امتیاز: 0 0
http://kosar5.blogfa.com
خادم الحسن(ع)
سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 01:08 ب.ظ
بنام خدا
با عرض سلام و خدا قوت
امام علی :
قَلِّلِ الآمالَ تَخْلُصْ لَک الأعمالُ. غرر الحکم
آرزوهایت را کم کن، اعمالت خالص مى شود.
موفق باشید و التماس دعا.
اللهم عجل لولیک الفرج.
امتیاز: 0 0
http://beytolhasan83.blogfa.com
پاسخ:
ممنونم از حضورتون .
علیرضا
چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:07 ب.ظ
حضرت امام جواد علیه‏ السلام فرمودند :
مَنْ زارَ عَمَّتى بِقُم فَلَهُ الجَنَّةُ؛
کسى که عمّه ‏ام را در قم زیارت کند او اهـل بهشت است.
سفینة البحار : ج2، ص376
سلام و درود خدا بر حضرت معصومه (س)
امتیاز: 0 0
http://kosar5.blogfa.com
گل نرجس
چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:37 ب.ظ
سلام بزرگوار
روزتون بخیر و شادی ان شاءالله..
بسیار زیبا و عالی و قابل تامل بود...
ممنون برای زحمات بی دریغتون...
ممنون برای حضور همیشه سبزتون...
البته بخشید نمیدونم چرا اون وبلاگتون برام باز نمیشه؟؟؟
اجرتون با حضرت زهرا(ع)
دست مهدی زهرا سایبان زندگیتون...
شهادت در رکاب مولا نصیب و قسمتتون ان شاءالله..
موفق باشید و سربلند
التماس دعا یاحق
امتیاز: 0 0
http://aboabi.blogfa.com/
پاسخ:
ممنونم از این همه لطف دعای شما
انشاالله شهادت در راه خدا هم نصیب
خودتون هم بشه . شاید آدرسشو اشتباه
رفتید . آدرس شو در زیر براتون می گذارم .
kosar5.blogfa.com
علیرضا
پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 08:05 ب.ظ
امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند :
خدایا اگر خواهى که از ما در گذرى، پس به سبب تفضل تو است. و اگر خواهى که ما را عذاب کنى پس به موجب عدل تو است، پس به آئین انعام خود عفو خویش را بى‏دریغ بما ارزانى دار، و به سنت گذشت خود ما را از عذاب خویش ایمن ساز. زیرا که ما تاب تحمل عدل ترا نداریم .
امتیاز: 0 0
http://kosar5.blogfa.com
چادرخاکی
جمعه 1 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:29 ب.ظ
ملت همیشه در صحنه
دعا، استغفار را از یاد نبرید که بهترین درمان‏ها براى تسکین دردهاست
و لحظه ‏اى از یاد خدا غافل نباشید.
فرازی از وصیت‌نامه شهید محمدرضا رحمانى
امتیاز: 0 0
http://chadorkhaki2.blogfa.com/
پاسخ:
ممنونم از نصیحتتون .
جواد
یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 08:16 ب.ظ
شما لینک شدی با نام وبم لینککن
امتیاز: 0 0
http://www.nedayeeshgh1.blogfa.com
علیرضا(خودم)
چهارشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:45 ب.ظ
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد وقت است که باز آیی
مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد
کز دست بخواهد شد پایان شکیبایی
امتیاز: 0 0
http://alireza5.blogsky.com
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام : *
پست الکترونیک : *
وب سایت :

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد